
J-A03022-13 

2017 PA Super 127 
 

 
 

 

  

RANDALL A. CASTELLANI AND JOSEPH J. 
CORCORAN, 

  IN THE SUPERIOR COURT OF 
PENNSYLVANIA 

   
     

   
v.   

   
THE SCRANTON TIMES, L.P. AND 

JENNIFER HENN 

  

   

 Appellants   No. 1145 MDA 2012 
 

Appeal from the Order Entered March 23, 2012 

In the Court of Common Pleas of Lackawanna County 
Civil Division at No(s): 2005-CV-69 

 

BEFORE: BOWES, GANTMAN, AND OLSON JJ. 

OPINION BY BOWES, J.: FILED APRIL 26, 2017 

This case is on remand from our Supreme Court.1  In the prior panel 

decision, we set forth the procedural and factual history of this matter.2  In 

order to avoid duplication of judicial resources while maintaining a cogent 

narrative, we repeat the salient facts.   

The present appeal by permission is from two interlocutory pretrial 

orders entered in this consolidated defamation action.  On January 7, 2005, 
____________________________________________ 

1  The case was remanded on March 3, 2016.  Castellani v. Scranton 
Times, L.P., 133 A.3d 5 (Pa. 2016). 

 
2 See Castellani v. Scranton Times, 105 A.3d 29 (Pa.Super. 2014) 

(unpublished memorandum). 



J-A03022-13 

 
 

 

- 2 - 

Randall A. Castellani and Joseph J. Corcoran (collectively the 

“Commissioners”) filed this defamation lawsuit against Appellants, The 

Scranton Times, L.P. and one of its reporters, Jennifer Henn (collectively the 

“Scranton Times”).  The action was based upon the January 12, 2004 

publication by the Scranton Times of an article in both the Scranton Times 

and the Times-Tribune newspapers.  The subject of the story involved an 

investigation by the Office of the Attorney General of Pennsylvania 

(“Attorney General”) into corruption that purportedly had occurred at the 

Lackawanna County Prison.  In 2003, the Attorney General convened a 

statewide investigating grand jury in connection with its probe.  At that time, 

Mr. Castellani and Mr. Corcoran were Lackawanna County Commissioners as 

well as members of the Lackawanna County Prison Board, and, by virtue of 

those offices, had oversight of the Lackawanna County Prison.  They were 

called to testify before the grand jury, and the article reported on their 

testimony before that body.   

The January 12, 2004 newspaper story consisted of eighteen 

paragraphs, and paragraphs two, three, and four of the article were the 

basis for the Commissioners’ present defamation suit, commenced at docket 

number 2005-CV-69.  The paragraphs, in numerical order as they appeared, 

outlined that: 1) the Commissioners testified before the statewide grand 

jury; 2) a source that was close to the investigation informed the Scranton 

Times that the Commissioners were considerably less than cooperative with 



J-A03022-13 

 
 

 

- 3 - 

the jurors and often responded to questions with vague and evasive 

statements; for example, the Commissioners could not recall or were 

unaware of the answer; 3) the jurors became irritated with the 

Commissioners since they were accustomed to hearing detailed information 

during the proceedings; 4) the jurors wanted to send the Commissioners 

from the courtroom; 5) when first questioned about his grand jury 

appearance, Mr. Castellani, while in the presence of his attorney, denied that 

he testified before the grand jury; 6) Mr. Castellani told the newspaper that 

the reporter had “the wrong guy;” 7) after the newspaper confirmed that Mr. 

Castellani had appeared before the grand jury, Mr. Castellani was questioned 

again and, in the presence of the lawyer, refused to comment on anything 

about the grand jury investigation, including his previous statement that he 

had not appeared before that body; 8) even though grand jury proceedings 

are closed to the public and prosecutors cannot discuss grand jury 

proceedings, witnesses are free to speak about their testimony; 9) Mr. 

Castellani was reminded that he was permitted to discuss his testimony, but 

he still refused to talk; 10) Mr. Corcoran could not be reached for comment; 

11) the Attorney General was investigating the county prison due to the fact 

that it received information about alleged corruption there in a drug 

trafficking case, but the grand jury investigation had expanded into a probe 

of allegations as to improper use of inmate labor, sex for drugs schemes, 

financial mismanagement, and improper political activity; 12) as the 



J-A03022-13 

 
 

 

- 4 - 

majority commissioners for Lackawanna County, the Commissioners were 

largely responsible for running the prison, and the county’s prison board 

acted only in an advisory capacity; 13) the prison board included the three 

county commissioners, the district attorney, the sheriff, the county 

controller, and president judge; 14) the grand jury recently subpoenaed 

additional witnesses and more prison financial records, and county officials 

were told to send a list of all vehicles owned or operated by the prison since 

1995, as well as repair and maintenance records for those vehicles, including 

invoices for purchased parts; 15) the Times-Tribune was conducting its own 

investigation into prison operations and found that the prison administration 

was running an automobile body shop at the jail and that the administration 

had used inmate labor to work on vehicles, including those owned privately 

by prison guards and prison staff; 16) an interim warden was interviewed 

and stated that he had timely complied with the latest grand jury subpoena; 

17) a previous grand jury subpoena secured information about the prison’s 

canteen fund and the inmates’ individual accounts from 1998; and 18) the 

Times-Tribune’s investigation revealed that inmates, including felons 

convicted of charges such as embezzlement and fraud, were helping to 

administer the canteen and prison inmate accounts.   

The January 12, 2004 article immediately generated litigation before 

the statewide investigating grand jury.  Judge Isaac S. Garb was the 

supervising judge of that body at the time.  The Commissioners asked Judge 



J-A03022-13 

 
 

 

- 5 - 

Garb to sanction the newspaper because it violated the secrecy laws 

governing grand jury proceedings.  That request was denied based upon the 

reasoning that the Commissioners lacked standing.  The Commissioners then 

demanded that the Attorney General be sanctioned for revealing details of 

the Commissioners’ appearance before the grand jury.  

After this second request was directed to him, Judge Garb appointed a 

special prosecutor, Terence P. Houck, Esquire, to determine whether the 

Attorney General improperly revealed information to the Scranton Times. 

The special prosecutor prepared a confidential report for Judge Garb.  Judge 

Garb, in turn, authored a September 14, 2004 memorandum regarding the 

matter before him.  In that document, Judge Garb stated that Mr. Houck 

“determined that there was no breach of secrecy by any Agent of the 

Attorney General's Office.”  Memorandum, Isaac S. Garb, 9/14/04, at 2.    In 

his September 14, 2004 decision, Judge Garb concurred with Mr. Houck’s 

assessment.  Id.  He also expressed his personal opinion regarding the 

veracity of the January 12, 2004 article.  After he had reviewed Mr. Houck’s 

report, the documents accompanying the report, and the transcript of the 

testimony of the Commissioners, Judge Garb opined:  

The reports published in these newspapers are completely 

at variance with the transcript of the testimony of these 
witnesses. The newspaper reports provide that the witnesses 

were evasive in their answers, were non-cooperative, essentially 
“stonewalled” the Grand Jury in its inquiry and that the Grand 

Jurors became irate as a result of that demeanor on the 

witnesses [sic] part, and demanded that they be “thrown out” of 



J-A03022-13 

 
 

 

- 6 - 

the Grand Jury courtroom.  None of those things happened.  

Obviously, if someone wished to leak the testimony of a witness 
to the Grand Jury that information relayed to the media would 

have reflected the testimony that actually occurred.  The report 
of the testimony of the witnesses was totally at variance and not 

borne out by the record of the witnesses’ testimony.  Obviously, 
the source of the reporter’s information was someone not privy 

to the Grand Jury proceedings and, therefore, not someone in 
the Office of the Attorney General. 

 
Id. at 2.  Judge Garb also opined:  

The reports in these newspapers which purport to be a reflection 
of the testimony of Randall Castellani and Joseph Corcoran are 

totally at variance with the transcript of their testimony before 
the Grand Jury.  The characterization of their testimony in the 

newspaper reports is belied by the record.  Each witness testified 
unhesitatingly and with clarity.  The witnesses were cooperative.  

Their testimony was not vague.  At no time did the Grand Jurors 
become irate or indicate a readiness to throw the witnesses out 

of the Grand Jury room.  
 

Id. at 3.   

Since the Scranton Times did not have a copy of the transcripts of 

either of the Commissioners’ testimony, it could not determine if it concurred 

with Judge Garb’s characterization of the transcripts.  It published an article 

four days later, on September 18, 2004, that reported on both the results of 

Mr. Houck’s probe and Judge Garb’s memorandum.  The September 18, 

2004 story also contained three paragraphs about the contents of the 

January 12, 2004 article.  In its first mention of the January 12, 2004 article, 

the September 18, 2004 publication stated that the subject matter of the 

Houck probe involved “a story in the Jan. 12 editions of The Scranton Times 

and The Tribune about Commissioner Randy A. Castellani and former 



J-A03022-13 

 
 

 

- 7 - 

Commissioner Joseph J. Corcoran’s testimony before the grand jury.”  

Paragraph four read, “Citing a source close to the investigation, the 

newspapers reported the commissioners often responded with vague, 

evasive answers that irritated the jurors, who were ready to ‘yank each of 

them out of the witness chair.’”  In paragraph eight, the article said, “‘The 

newspaper’s source has been contacted and says he absolutely stands by his 

account of the grand jury testimony,’ said Lawrence K. Beaupre, managing 

editor of the Times-Tribune newspapers.”   

The remainder of the September 18, 2004 article discussed 1) the 

Houck inquiry into the source of the grand jury leak; 2) the results of that 

probe; 3) summaries of Judge Garb’s comments about the Commissioners’ 

grand jury testimony; 4) actual quotations from Judge Garb’s September 14, 

2004 memorandum; 5) the nature of the allegations being explored by the 

grand jury; and 6) the reaction of Lawrence J. Moran, the Commissioners’ 

attorney, to Judge Garb’s memorandum.  The September 18, 2004 article 

contained hearsay comments from Mr. Moran that implicitly revealed 

Judge Garb’s opinion as to the falsity of the January 12, 2004 report:  

Mr. Moran said Judge Garb’s memorandum validated his 

clients’ contention that either the source lied about the 
commissioners’ testimony or the newspapers fabricated the 

story. 
 

“Either way, on the basis of Judge Garb’s memorandum 
and order, it seems that at a minimum the newspaper owes 

something to Mr. Corcoran and Mr. Castellani,” Mr. Moran said.  

 



J-A03022-13 

 
 

 

- 8 - 

“That is, and on their behalf I demand, that the papers 

publish a front-page story retracting and apologizing to 
Mr. Corcoran and Mr. Castellani for the stories which have now 

been indisputably established to have been false.” 
 

He also called on the newspapers to identify their source, 
saying any promise of confidentiality would seem to be “no 

longer binding” based on Judge Garb’s order. 
 

The Scranton Times, 1/12/04.   
 

On September 16, 2005, the Commissioners instituted a second action 

against the Scranton Times by writ of summons.  In a complaint filed on 

March 15, 2010, the Commissioners claimed defamation premised upon the 

September 18, 2004 article.  The Commissioners then petitioned to 

consolidate the defamation case involving the September 18, 2004 article 

with the already existing defamation lawsuit concerning the January 12, 

2004 article.  The Scranton Times opposed that request, arguing that 

consolidation would be prejudicial and was merely a calculated effort by the 

Commissioners to prove that the January 12, 2004 article was false by using 

Judge Garb’s opinion as to its falsity, as outlined in the September 18, 2004 

article.  Consolidation was granted, and the defamation action regarding the 

September 18, 2004 article was joined at this action number.   

The Commissioners then presented a motion to the trial court asking 

that the Scranton Times be required to disclose the anonymous source for its 

January 12, 2004 article.  That motion was granted, and the newspaper 

appealed.  We reversed based upon application of the Pennsylvania Shield 



J-A03022-13 

 
 

 

- 9 - 

Law, 42 Pa.C.S. § 5942.3  Castellani v. Scranton Times, L.P., 916 A.2d 

648 (Pa.Super. 2007).  Our Supreme Court affirmed our decision and 

rejected the Commissioners’ request that the Court graft a “non-textual 

‘crime-fraud’ exception to the Shield Law that would permit compelled 

disclosure of a newspaper’s source if the communication between the 

newspaper reporter and the source itself constituted a criminal act.”  

Castellani v. Scranton Times, L.P., 956 A.2d 937, 939 (Pa. 2008).   

While the parties were litigating whether the Scranton Times had to 

reveal its source, the parties sought access to materials from the 

investigating grand jury proceeding.  Judge Garb had retired, and Judge 

Barry F. Feudale was appointed as the supervising judge.  The parties’ 

discovery requests were thus directed to Judge Feudale.   

The Commissioners asked Judge Feudale to: 1) furnish the parties with 

the transcript of Mr. Corcoran’s testimony; (2) permit the Commissioners to 

____________________________________________ 

3  That provision states: 

 
No person engaged on, connected with, or employed by any 

newspaper of general circulation or any press association or any 
radio or television station, or any magazine of general 

circulation, for the purpose of gathering, procuring, compiling, 
editing or publishing news, shall be required to disclose the 

source of any information procured or obtained by such person, 
in any legal proceeding, trial or investigation before any 

government unit. 
 

42 Pa.C.S. § 5942(a). 



J-A03022-13 

 
 

 

- 10 - 

furnish to the Scranton Times a copy of the transcript of Mr. Castellani's 

grand jury testimony that had previously been erroneously released by the 

prosecution at a preliminary hearing held for one of the defendants charged 

in connection with the corruption at the jail; and (3) disseminate Mr. Houck’s 

report to the Commissioners but not to the Scranton Times.   

The Scranton Times also presented discovery requests to 

Judge Feudale and asked him for (1) copies of the transcripts of the 

Commissioners’ grand jury testimony; (2) copies of Mr. Houck’s report with 

accompanying investigative material; (3) permission to interview Mr. Houck, 

the jurors, and other people present in the grand jury room when the 

Commissioners testified; (4) copies of transcripts of any discourse among 

the Attorney General and the grand jurors about the Commissioners’ 

testimony; and (5) copies of any transcripts wherein Judge Garb or 

Mr. Houck questioned the Attorney General’s agents.  

On June 29, 2005, Judge Feudale issued a decision resolving all the 

discovery requests pending before him.  After analyzing the demands and 

applicable law governing the secrecy of grand jury proceedings, he denied all 

discovery requests with the exception that he held that the Commissioners 

could furnish the Scranton Times with a copy of a previously-released 

transcript of Mr. Castellani’s grand jury testimony.  After resolving the issues 

that he had been asked to address, Judge Feudale, as had Judge Garb, 



J-A03022-13 

 
 

 

- 11 - 

gratuitously opined as to the falsity of the January 12, 2004 article.  Judge 

Feudale echoed Judge Garb’s assessment of the veracity of that article.   

In a sixteen-paragraph article that appeared on July 7, 2005, the 

Scranton Times reported on Judge Feudale’s resolution of the discovery 

requests. The article also outlined that Judge Feudale criticized the 

January 12, 2004 story, and he stated that it had “no foundation in the 

record of testimony under dispute before the grand jury.”  The article 

reported that Judge Feudale had castigated the newspaper’s request to 

obtain interviews of people present during the Commissioners’ testimony 

before the grand jury by calling that request “absurd” and “beyond the 

pale.”  To apprise the reader of the facts necessary for an understanding of 

the July 7, 2005 article, said article stated in paragraph four: 

Mr. Castellani and Mr. Corcoran claim they were defamed 
in a Jan. 12, 2004 article published by The Times-Tribune 

describing their testimony before the grand jury as vague and 

evasive.  The article cited an anonymous source close to the 
investigation.  The former commissioners claim the story is false.  

The newspaper stands by its report.  
 

In another paragraph, the July 7, 2005 story outlined that the editor of the 

newspaper believed that its reporting eventually would be vindicated.  

The July 7, 2005 article also noted that the trial judge supervising this 

consolidated defamation case had ordered the newspaper to reveal its secret 

source named in the January 12, 2004 story, and that Judge Feudale had 

praised that ruling.  The July 7, 2005 article continued that Judge Feudale 



J-A03022-13 

 
 

 

- 12 - 

additionally said that “he would have gone further – he would have 

summoned former reporter Jennifer L. Henn and her editors and ordered 

them to reveal their source” or face contempt.  Finally, the July 7, 2005 

article outlined that the Commissioners’ attorney was elated by 

Judge Feudale’s remarks since they gave the Commissioners “tremendous 

momentum” in that Judge Feudale concluded that the Commissioners “had 

testified truthfully, candidly and completely.”   

After the Supreme Court affirmed this Court’s order vacating resolution 

of the trial court order mandating that the Scranton Times reveal its source 

for the January 12, 2004 article, matters resumed before the trial court.  

Countervailing motions for summary judgment were denied.  The parties 

then asked the trial court to resolve certain evidentiary matters.  The 

Commissioners sought permission to admit into evidence the full decision 

authored by Judge Garb on September 14, 2004, as well as the one penned 

by Judge Feudale on June 29, 2005.  The Scranton Times opposed that 

requested relief.  On June 8, 2011, the trial court concluded that those 

memoranda were inadmissible hearsay opining on a key issue at trial, i.e., 

the falsity of the January 12, 2004 newspaper article.  Thus, it denied the 

Commissioners’ request that the two judicial opinions be admitted into 

evidence at trial in this matter.   

The Commissioners were granted permission to file an interlocutory 

appeal from the June 8, 2011 ruling.  On appeal, we affirmed, holding that 



J-A03022-13 

 
 

 

- 13 - 

“the Garb Opinion and the Feudale Opinion are incompetent evidence” and 

that “both Opinions are inadmissible in their entirety as separate documents 

at trial.”  Castellani v. The Scranton Times, L.P., 100 A.3d 304 

(Pa.Super. 2014) (Castellani I) (unpublished memorandum at 52).   

On June 8, 2011, the trial court also resolved a pending issue of 

whether the September 18, 2004 article was admissible in connection with 

the jury’s resolution of the merits of the defamation lawsuit as to the 

January 12, 2004 article.  The trial court determined that the September 18, 

2004 article constituted a republication of the first article, and was 

admissible pursuant to Weaver v. Lancaster Papers, Inc., 926 A.2d 899 

(Pa. 2007). In Weaver, our Supreme Court held that the fact that a party 

republished the contents of the statement after being instructed that it was 

false constituted evidence that the party published the first false, 

defamatory statement with actual malice.4    

____________________________________________ 

4  In Weaver, the plaintiff was a police officer, Robin Weaver, who had 

investigated a murder.  A woman was tried and convicted for the crime, and 
obtained relief in federal court.  The federal court accused Weaver and his 

fellow investigating officers of fabricating and destroying evidence and of 
perjury.  During the federal habeas proceeding, the convicted defendant also 

claimed that Weaver raped her.  No rape charges were filed against Weaver.  
Based on these events, a letter to the editor from Oscar Brownstein was 

published by two newspapers.  That letter insinuated that the convicted 
defendant had not fabricated her rape charges and stated that Weaver had 

been “arraigned for the sexual abuse of women and children.”  Weaver v. 
Lancaster Papers, Inc., 926 A.2d 899, 901 (Pa. 2007).  

 
(Footnote Continued Next Page) 



J-A03022-13 

 
 

 

- 14 - 

Applying Weaver, the trial court in this matter concluded that, even 

though Judge Garb’s memorandum itself was inadmissible at trial, the full 

September 18, 2004 story, including those portions of that document 

outlining and quoting the jurist’s infirm hearsay, was admissible as evidence 

of actual malice since the September 18, 2004 article constituted a 

republication of the January 12, 2004 article.    

The Scranton Times filed a motion for reconsideration of the June 8, 

2011 interlocutory order on July 15, 2011.  In that motion, the Scranton 

Times sought the exclusion of the September 18, 2004 article on the ground 

that its relevance was significantly outweighed by the danger of unfair 

prejudice.  Pa.R.E. 403 (“The court may exclude relevant evidence if its 

probative value is outweighed by a danger of one or more of the following: 

unfair prejudice, confusing the issues, misleading the jury, undue delay, 

(Footnote Continued) _______________________ 

     Weaver instituted a defamation lawsuit against Brownstein and the 

newspapers that published Brownstein’s letter.  Weaver averred that he did 
not rape the defendant, had not been charged with that crime, and was 

never arraigned for sexually abusing women and children.  Three months 

after the defamation case was filed, Brownstein republished his entire letter 
on a website.   

 
     The newspapers and Brownstein filed motions for summary judgment in 

Weaver’s defamation action.  Those motions were granted based on the 
conclusion that Weaver could not prove that the three defendants acted with 

actual malice.  We affirmed, and our Supreme Court reversed, but only as to 
Brownstein.  It held that Brownstein’s republication of his entire letter after 

being told that it was false was relevant to his actual malice in connection 
with publishing it in the first instance.  

 



J-A03022-13 

 
 

 

- 15 - 

wasting time, or needlessly presenting cumulative evidence.”).  

Alternatively, the Scranton Times asked that the issue of falsity of the 

January 12, 2004 article be bifurcated from the other liability questions at 

trial so that the September 18, 2004 article, which was relevant only as to 

actual malice, would not be used by the jury in resolving the issue of the 

January 12, 2004 story’s falsity.    

At the August 8, 2011 argument on the July 15, 2011 motion for 

reconsideration, the Scranton Times requested three forms of relief from the 

June 8, 2011 ruling.  First, it petitioned the court to reconsider its decision 

that the September 18, 2004 article constituted a republication under 

Weaver.  It also asked that the portions of the September 18, 2004 article 

relating to Judge Garb’s hearsay comments on the January article’s falsity be 

redacted.  Finally, it asked for bifurcation of either the two actions or of the 

issue of falsity of the January 12, 2004 article from the remaining issues at 

trial.    

On August 19, 2011, the trial court concluded that the July 15, 2011 

motion was premature.  However, on March 23, 2012, shortly before the 

anticipated trial, the trial court issued a definitive ruling on the Scranton 

Times’ requests.  It re-affirmed its decision to consolidate the two actions 

and rejected the Scranton Times’ request to bifurcate the trial on the 

January 12, 2004 article from the trial on the September 18, 2004 article.  It 

acknowledged: 



J-A03022-13 

 
 

 

- 16 - 

There is little question that a certain quantum of prejudice 

will result from the introduction of the second article of 
September 18, 2004.  The publication of Judge Garb’s findings 

concerning the testimony of both Plaintiffs strikes at the heart of 
one of the threshold issues for resolution.  If the article is 

permitted to be introduced unredacted, the jury will hear and 
see, among other information, that Judge Garb concluded that 

the newspaper reports “are completely at variance with the 
transcript of the testimony . . .”  

 
The degree of prejudice [to the newspaper] and whether it 

can be cured through a curative instruction is one capable of 

varying opinions. 
 

Trial Court Opinion, 3/23/12, at 3-4.  The trial court likewise refused to 

bifurcate the issue of the falsity of the January 12, 2004 article and have 

that issue decided first.  The trial court opined that bifurcation was a 

“daunting task” since the questions of falsity and malice were interwoven.  

Id. at 5.  It also premised its ruling upon the belief that submitting the 

question of the falsity of the January 12, 2004 article to the jury first before 

proceeding to ask it to decide the falsity of the September 18, 2004 article 

and whether the Scranton Times acted with actual malice “would essentially 

be stripping the plaintiffs of their second cause of action.”  Id. 

 On March 30, 2012, the Commissioners petitioned the trial court to 

rule that the July 7, 2005 article also was a republication of the January 12, 

2004 article and admissible in full at trial under Weaver.  The Scranton 

Times opposed this demand, but on April 11, 2012, the trial court held that 

the July 7, 2005 article was a republication.  It also refused the Scranton 

Times’ request for redaction of Judge Feudale’s remarks in the July 7, 2005 



J-A03022-13 

 
 

 

- 17 - 

article, from the jury’s consideration and for bifurcation of the falsity/malice 

issues.  The Scranton Times obtained permission for interlocutory review of 

both the March 23, 2012, and April 11, 2012 orders.  In that appeal from the 

two orders, the following issues were raised: 

1. Whether the Trial Court erred in finding that the September 

18, 2004 Article and the July 7, 2005 Article, respectively 
reporting on the Garb Memorandum and Feudale Opinion, 

constituted admissible evidence as to whether the Scranton 

Times published the January 12, 2004 Article with actual malice, 
under the Pennsylvania Supreme Court's decision in Weaver v. 

Lancaster Newspapers, Inc., 926 A.2d 899 (Pa. 2007). 
 

2. Whether the Trial Court erred in refusing to exclude the 
September 18, 2004 Article and the July 7, 2005 Article on the 

basis that the danger of unfair prejudice caused by the 
admission of this evidence on the threshold issue of falsity 

outweighed the marginal probative value of this evidence on the 
issue of actual malice under Pa. R. Evid. 403. 

 
3. Whether the Trial Court erred in refusing to bifurcate the issue 

of falsity of the January 12, 2004 Article from the remainder of 
issues in this jury to minimize the danger of unfair prejudice to 

the Scranton Times caused by the exposure of the jury to the 

September 18, 2004 Article and the July 7, 2005 Article, prior to 
the jury deciding if the January 12, 2004 Article was false. 

 
Castellani v. Scranton Times, 105 A.3d 29 (Pa.Super. 2014) (unpublished 

memorandum at 20) (Castellani II).   

In Castellani II, we affirmed the trial court’s ruling that the 

September 18, 2004 and July 7, 2005 articles constituted republications 

under the Supreme Court’s decision in Weaver, supra.  We therefore held 

that the latter two articles could be introduced to establish malice.  This 

Court in Castellani II then addressed the second contention raised by the 



J-A03022-13 

 
 

 

- 18 - 

Scranton Times.  As noted, that newspaper asserted that the September and 

July articles, even if republications, were inadmissible in that their probative 

value as to actual malice was outweighed by their prejudicial impact on the 

question of falsity.  We concurred with this assessment.  The latter two 

articles, as republications, were pertinent only as to actual malice.  

Meanwhile, as observed by the Scranton Times, other sections of the 

September 18, 2004 and July 7, 2005 articles contain highly prejudicial 

hearsay from judges regarding the falsity of the January 12, 2004 article, 

summarized the judicial opinions, and outlined inadmissible and 

inflammatory hearsay remarks from Mr. Moran that inferentially revealed the 

opinion of the two judges in question by trumpeting his clients’ vindication 

by the jurists’ comments. 

In ruling that Judge Garb’s and Judge Feudale’s remarks as to the 

falsity of the first article had to be redacted, we relied in Castellani II upon 

the outcome in Castellani I.  As a reminder, the Castellani I decision 

affirmed the trial court’s ruling that Judge Garb’s September 14, 2004 

decision and Judge Feudale’s June 29, 2005 opinion constituted inadmissible 

hearsay as to the falsity of the January 12, 2004 article, and that the jurists’ 

opinions as to that article’s falsity was not relevant as to malice since the 

judicial opinions were issued after publication of the January 12, 2004 

article.   



J-A03022-13 

 
 

 

- 19 - 

This Court additionally opined in Castellani I that, even if the 

decisions authored by Judges Garb and Feudale constituted admissible proof 

as to malice, they were highly prejudicial to the Scranton Times on the 

question of falsity.  The Castellani I Court ruled that any probative value of 

the two memoranda as to malice was significantly outweighed by the 

prejudice to the newspaper.  In this connection, we noted that the jurists’ 

beliefs as to the January 12, 2004 article’s truth were of minimal probative 

value in light of the fact that the opinions were premised solely upon a 

review of transcripts, and that Judge Garb and Judge Feudale, not being 

present during the Commissioners’ grand jury testimony, were incapable of 

gauging the jurors’ reactions or whether the Commissioners’ testimony was 

evasive due to the manner in which it was delivered.   This Court continued 

that these opinions as to falsity emanated from judges, and thus, would be 

given great weight by the jury.  The Castallani I Court ruled that the two 

memoranda were “inadmissible hearsay and any limiting instruction would 

be fruitless.”  Castellani I (unpublished memorandum at 48).   

Given the ruling in Castellani I, the Castellani II panel held that the 

portions of the judges’ opinions that were reprinted or quoted or revealed in 

the September 18, 2004 and July 7, 2005 articles were inadmissible and had 

to be redacted and that the trial court abused its discretion when it ruled 

that the entire September 18, 2004 and July 7, 2005 articles could be 

submitted to the jury.   This Court found that the infirm portions of the 



J-A03022-13 

 
 

 

- 20 - 

September 18, 2004 and July 7, 2005 articles had to be redacted before 

those articles were admitted into evidence.  In light of the trial court’s belief 

that redaction was not possible, we redacted the articles ourselves.  Based 

upon our redaction decision, the Castellani II Court concluded that it was 

unnecessary to bifurcate the issues of falsity from malice.  Judge Gantman 

dissented, concluding that the better course was to bifurcate the issues by 

having the jury first determine whether the January 12, 2004 article was 

false before it proceeded to examine the issues of the falsity of the 

September 18, 2004 article and malice.   

 After this Court issued the decision in Castellani II, our Supreme 

Court reversed Castellani I.  Castellani v. Scranton Times, L.P., 124 

A.3d 1229 (Pa. 2015) (“Castellani III”).  It held that the September 14, 

2004 opinion of Judge Garb and the June 29, 2005 opinion by Judge Feudale 

could be introduced at trial as to malice alone.  In so doing, our Supreme 

Court expressly limited the purpose for which they could be submitted to the 

jury, stating that the “the judicial opinions are admissible as evidence of the 

Newspaper's state of mind.”  Id. at 1231.  The sole issue before the 

Supreme Court was whether the decisions by Judges Garb and Feudale were 

relevant and admissible “as evidence of the Newspaper’s malicious state of 

mind[.]”.  Id. at 1236.  Indeed, the Commissioners maintained to the trial 

court and our Supreme Court that the opinions would not be introduced to 

establish the issue of falsity.  In light of the fact that the Commissioners 



J-A03022-13 

 
 

 

- 21 - 

never claimed that the judicial opinions could be used to establish that the 

January 12, 2004 article was false, the Supreme Court did not expressly rule 

on that question.   

 Nevertheless, the Castellani III Court expressly stated that the 

comments from Judges Garb and Feudale could not be used as proof of the 

falsity of the January 12, 2004 article.  It stated that, although the judicial 

statements regarding the first article’s falsity “will undoubtedly be prejudicial 

to the Newspaper,” the “potential for the jury to consider the judicial 

opinions for an improper basis, such as evidence of the defamatory 

statements' falsity, can be ameliorated by a limiting instruction to the jury 

that it alone must decide whether the Newspaper's articles were published 

with malice, and the judicial opinions were offered for the limited purpose of 

supporting Appellants' claim in this regard.” Id. (emphasis added).  In a 

footnote associated with this aspect of its holding, the majority in Castellani 

III did not opine as to whether bifurcation would provide a better solution 

than a limiting instruction and accorded that task to the trial court. 

 Thus, our High Court stated that it would be improper for the jury to 

consider the judicial opinions as proof that the contents of the January 12, 

2004 article were false and that the jury could be given an instruction as to 

the limited purpose for which it could use the statements by Judges Garb 

and Feudale.  Despite the fact that the comments would be limited to 

establishing a state of mind, but not related to the article’s falsity, the 



J-A03022-13 

 
 

 

- 22 - 

Castellani III Court held that the probative value of the two judicial 

opinions as to the Scranton Time’s state of mind outweighed any prejudicial 

impact regarding their effect on the jury’s decision as to the issue of falsity.   

Justice Eakin concurred that the decisions authored by Judge Garb and 

Judge Feudale could be introduced to establish malice, but believed that a 

limiting instruction would not be sufficient “to ensure the jury will not 

consider these opinions as proof the publications were in fact false.” Id. at 

1246.  That jurist concluded that “it would be asking the impossible of 

jurors” to demand that they ignore the strong opinions of Judges Garb and 

Feudale that the first article was false and consider those statements only in 

connection with the question as to whether the Scranton Times acted with 

malice.  Id.   

Justice Eakin found that the judicial opinions were “unfairly prejudicial 

if admitted before the jury finds the articles are in fact false,” and rejected 

the majority’s conclusion that a limiting instruction would be sufficient to 

cure this unfair prejudice and prevent the jury from considering the opinions 

when deciding the issue of falsity. Id.  He continued that the “general notion 

of ‘amelioration by instruction’” was unrealistic in light of the fact that the 

hearsay spoke directly to the issue of falsity, the declarants were judges, 

and the jurors would presume that they had knowledge of the facts.  Justice 

Eakin stated, “I simply cannot agree the jurors will be able to disregard 

statements made by two judges opining on facts that are required for the 



J-A03022-13 

 
 

 

- 23 - 

very basic determination the jurors are to make,” and that “[n]o matter the 

length or repetition of precise and completely understandable legal 

instructions, no matter the jurors' desire to abide thereby, we cannot unring 

this bell.”  Id. at 1247.   

Justice Eakin rejected the idea that the “jurors will compartmentalize 

this manifestly pertinent evidence, turning a deaf ear and a blind eye to 

judicial statements, simply by telling them not to consider it[.]”  Id.  He 

concluded that the cure to the problem would be simple: a “bifurcated trial 

on the questions of malice and falsity would eliminate the fiction that a jury 

could disregard the inadmissible evidence.”  Id.   

Chief Justice Saylor agreed with the majority that the opinions by 

Judge Garb and Judge Feudale could be introduced on the question of 

whether the Scranton Times acted with malice.  But, like Justice Eakin, Chief 

Justice Saylor disagreed with the Castellani III majority that a “cautionary 

instruction can effectively eliminate any undue prejudice stemming from 

exposure to these expressions” since they “speak directly and forcefully to 

that very issue” and “are made by judicial officers,” to whom the jury would 

give great weight.  Id. at 1246.  He found the fact that judges made the 

statements would compound the prejudice to the Scranton Times.  Chief 

Justice Saylor agreed with Justice Eakin that the opinions were therefore 

“inadmissible in a unified trial” and that “bifurcating the proceedings into 

falsity and malice stages would go a long way toward eliminating any unfair 



J-A03022-13 

 
 

 

- 24 - 

prejudice that the Newspaper would otherwise suffer from introduction of 

the judicial opinions.”  Id.  Chief Justice Saylor then observed that the 

bifurcation issue was not before the Supreme Court at that juncture, but had 

been raised in the present appeal.  Id. at 1246 n. 1.  

After our Supreme Court reversed Castellani I, it granted allowance 

of appeal of this panel’s decision in Castellani II and issued the following 

directive: 

AND NOW, this 3rd day of March, 2016, the Petition for 
Allowance of Appeal is GRANTED. The Superior Court's decision 

is VACATED, and the matter is REMANDED to the Superior 
Court for further proceedings consistent with our decision in 

Castellani v. Scranton Times, L.P., ––– Pa. ––––, 124 A.3d 
1229, 1231 (2015). 

 
Castellani v. Scranton Times, L.P., 133 A.3d 5 (Pa. 2016). 

 This panel ordered new briefs and held oral argument on August 2, 

2016, and we now reconsider our decision in Castellani II based upon our 

Supreme Court’s holding on appeal in Castellani I.  The Scranton Times 

confined its challenge to that aspect of the March 23, 2012 order denying its 

motion for bifurcation.   

     Whether the Trial Court erred in refusing to bifurcate the 
issue of falsity of the January 12, 2004 Article from the 

remainder of issues in this jury trial to minimize the danger of 
unfair prejudice to the Scranton Times caused by the exposure 

of the jury to the September 18, 2004 Article and the July 7, 
2005 Article, prior to the jury deciding if the January 12, 2004 

Article was false. 
 

Appellants’ brief on remand at 5.   



J-A03022-13 

 
 

 

- 25 - 

Initially, we note that, “The decision whether to bifurcate is entrusted 

to the sound discretion of the trial court, which is in the best position to 

evaluate the necessity for such measures.” Gallagher v. Pennsylvania 

Liquor Control Bd., 883 A.2d 550, 557 (Pa. 2005).  Thus, the appellate 

court must determine if the trial court’s bifurcation decision “is a reasonable 

exercise of its discretion in this respect.” Stevenson v. Gen. Motors Corp., 

521 A.2d 413, 419 (Pa. 1987).  We will not find an “abuse of discretion 

unless the law has been overridden or misapplied or the judgment exercised 

was manifestly unreasonable, or the result of partiality, prejudice, bias, or ill 

will, as shown by the evidence in the certified record.” Biese v. Biese, 979 

A.2d 892, 895 (Pa. Super. 2009)  

Bifurcation is permissible under Pa.R.C.P. 213, which states: “The 

court, in furtherance of convenience or to avoid prejudice, may, . . .  on 

motion of any party, order a separate trial of any cause of action, claim, or 

counterclaim, set-off, or cross-suit, or of any separate issue . . . .” 

Pa.R.C.P. 213(b) (emphasis added). Our Supreme Court has observed that 

“bifurcation should be carefully and cautiously applied and be utilized only in 

a case and at a juncture where informed judgment impels the court to 

conclude that application of the rule will manifestly promote convenience 

and/or actually avoid prejudice.” Stevenson, supra at 419 (citation 

omitted).  



J-A03022-13 

 
 

 

- 26 - 

In order to review the decision to deny bifurcation, it is helpful to bear 

in mind the elements of a cause of action for defamation. A cause of action 

for defamation in this Commonwealth is set forth in § 8343 of The Uniform 

Single Publication Act, 42 Pa.C.S. §§ 8341-8345, as follows: 

(a) Burden of plaintiff.--In an action for defamation, the 

plaintiff has the burden of proving, when the issue is properly 
raised: 

 

(1) The defamatory character of the 
communication. 

 
(2) Its publication by the defendant. 

 
(3) Its application to the plaintiff.  

 
(4) The understanding of the recipient of its 

defamatory meaning.  
 

(5) The understanding by the recipient of it as 
intended to be applied to the plaintiff.  

 
(6) Special harm resulting to the plaintiff from its 

publication. 

 
(7) Abuse of a conditionally privileged occasion. 

 

(b) Burden of defendant.--In an action for defamation, the 
defendant has the burden of proving, when the issue is 

properly raised: 
 

(1) The truth of the defamatory communication. 
 

(2) The privileged character of the occasion on 
which it was published. 

 
(3) The character of the subject matter of 

defamatory comment as of public concern. 

 



J-A03022-13 

 
 

 

- 27 - 

42 Pa.C.S. § 8343. 

While the statute places the burden on a defendant to establish that a 

defamatory communication is true, there are First Amendment implications 

in a case where the defendant is a member of the media or the article 

involves a public figure or matter of public interest, such as the case herein. 

“If the statement in question bears on a matter of public concern, or the 

defendant is a member of the media, First Amendment concerns compel the 

plaintiff to prove, as an additional element, that the alleged defamatory 

statement is in fact false.” Lewis v. Philadelphia Newspapers, Inc., 833 

A.2d 185, 191 (Pa.Super. 2003).  “If the plaintiff is a public official or public 

figure, [he] must prove also that the defendant, in publishing the offending 

statement, acted with actual malice, i.e. with knowledge that [the 

statement] was false or with reckless disregard of whether it was false or 

not.” Id.; see Philadelphia Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767 

(1986) (under First Amendment, if media article relates to matter of public 

concern, private plaintiff has burden of proving defamatory statement is 

false); New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964) (to protect 

First Amendment free speech rights, public officials must prove falsehood of 

media statement in defamatory case and must prove media defendant acted 

with actual malice).  As can be seen from above, if the plaintiff is a public 

figure, the plaintiff must also prove, as part of his case, that the defendant 

acted with actual malice in publishing the statement. 



J-A03022-13 

 
 

 

- 28 - 

The Commissioners initially maintain that the Scranton Times’ renewed 

motion to bifurcate is legally infirm, and that Castellani III confirmed that 

position.  We disagree.  The bifurcation issue was not presented in the 

appeal before our Supreme Court.  The issue before the Castellani III 

Court was only whether the opinions by Judges Garb and Feudale were 

inadmissible hearsay.  See Castellani v. Scranton Times, L.P., 124 A.3d 

1229, 1246 n. 1 (Pa. 2015) (Chief Justice Saylor’s concurring and dissenting 

opinion) (“The bifurcation issue was presented to the Superior Court in a 

separate interlocutory appeal.”)  Although the Supreme Court discussed the 

issue of bifurcation, any comments constituted dicta since that issue was not 

included within the allocatur grant.  This matter was remanded back to the 

Superior Court specifically to address the denial of the bifurcation by the trial 

court. 

 Herein, the trial court concluded that the September 18, 2004 and July 

7, 2005 articles, which contained the key aspects of the Garb and Feudale 

opinions, were admissible at the consolidated trial.  Due to that ruling, the 

Scranton Times requested issue bifurcation so that the judicial opinions 

outlined in the September 18, 2004 and July 7, 2005 articles would not be 

utilized by the jury in its deliberations over whether the Commissioners 

established that the January 12, 2004 article was false.  The order on appeal 

is the one where the trial court denied the bifurcation requests made by 



J-A03022-13 

 
 

 

- 29 - 

Scranton Times.  We thus reject the Commissioners’ position that the 

bifurcation issue is not properly before this panel.   

 The Commissioners next argue that the Supreme Court decision is law 

of the case and precludes us from ordering bifurcation.  They note that the 

Court pronounced that a curative instruction would ameliorate any prejudice 

inuring to the Scranton Times from introduction of the Garb and Feudale 

opinions.  However, the Castellani III Court did not, to any extent, 

examine the issue of bifurcation and whether bifurcation would be a better 

solution to the prejudice problem.  As Chief Justice Saylor noted, the 

bifurcation issue was not before the Supreme Court but was presented in 

this appeal.   

In fact, the majority in Castellani III expressly stated that the 

bifurcation issue could be revisited despite its comments on the curative 

instruction.  The majority responded to dissents from Chief Justice Saylor 

and Justice Eakin by stating that “with respect to the responsive opinions' 

suggestion that the solution to the potential for any unfair prejudice is to 

bifurcate the falsity and malice elements, we view this decision as 

appropriate for the trial court upon remand if requested by the 

Newspaper.” Castellani III, 124 A.3d at 1245 n. 13.  Since the trial 

court’s decision to deny bifurcation was still pending before this court, it was 

unnecessary to remand to the trial court.  Thus, the majority decidedly did 

not foreclose a finding that the issue of the falsity of the September 18, 



J-A03022-13 

 
 

 

- 30 - 

2004 article could be bifurcated from the remaining issues.  Instead, it 

specifically ruled that the trial court could decide that bifurcation was 

appropriate.  Thus, we reject the Commissioners’ argument that the 

Supreme Court’s decision implicates the law of the case doctrine and 

precludes this panel from granting bifurcation.   

In support of the denial of bifurcation, the Commissioners, in their 

fifty-nine page brief, next echo the trial court’s reasons for denying 

bifurcation. The trial court herein justified its refusal to bifurcate on two 

grounds.  As noted supra, its ruling in that respect was first premised upon 

its conclusion that bifurcation was a daunting task because the issues of the 

falsity of the January 12, 2004 article and whether it was published with 

actual malice were interwoven.  The trial court also declined to bifurcate on 

the basis that bifurcation would deny the Commissioners their day in court 

as to the falsity of the September 18, 2004 article, which was the subject 

matter of their second defamation suit.  

The Commissioners claim that the trial court was correct that the 

issues of falsity and actual malice are intertwined and interwoven and 

bifurcation of those questions is not possible.  We reject this argument. 

Whether an article is false and whether a newspaper published it with actual 

malice are not issues that are interwoven.  As outlined above, these two 

elements of a defamation cause of action are quite distinct.  First, is the 

article true?  If the article is false, did a newspaper publish the false 



J-A03022-13 

 
 

 

- 31 - 

statement either knowing that it was false or without conducting enough 

investigation so that it acted with reckless disregard as to the falsity of the 

article?  There is simply nothing intertwined in these two inquiries.  

While the judicial opinions in question are inadmissible to establish 

falsity, they can be introduced as proof of the issue of malice.  By bifurcating 

trial on the two questions, the Commissioners will not be prevented from 

introducing evidence relevant to both issues.   On the other hand, bifurcation 

prevents the Scranton Times from suffering the clear prejudice inherent in 

allowing the jury to hear the opinions of Judges Garb and Feudale that the 

article in question was false and disproven by the record.   

 The Commissioners also maintain that the trial court did not abuse its 

discretion since they would be prejudiced by bifurcation.  Specifically, they 

assert that the proposed bifurcation would strip the “Commissioners of their 

ability to prove critical aspects of their consolidated defamation actions, as 

the bifurcated proceedings would have removed from the jury’s 

consideration the falsity of the September 18, 2004 article.”  Appellees’ Brief 

on Remand at 46 (emphasis added).  Bifurcation decidedly does not deny 

the Commissioners their day in court as to the September 18, 2004 article.  

If they prevail on the falsity of the January 12, 2004 article, they are 

assured of a finding of falsity on the second article that is the subject of this 

lawsuit.   



J-A03022-13 

 
 

 

- 32 - 

Indeed, the September 18, 2004 article has been characterized as a 

republication of the January 12, 2004 article.  If the latter is false, then it 

necessarily follows that the former is untrue.  Thus, the bifurcation in 

question does not deny the Commissioners their day in court as to the 

September 18, 2004 article; it eases their burden.  If the jury finds that the 

January 12, 2004 article is false, that determination becomes dispositive as 

to the falsity of the September 18, 2004 article.  They will have their day in 

court.   

Moreover, the fatal flaw in this position is that the Commissioners want 

to prove a critical aspect of their consolidated lawsuits, i.e., the question of 

falsity, by having the jury consider evidence that has been unequivocally 

ruled to be irrelevant on that question.  Indeed, the Commissioners’ own 

argument establishes how important the opinions of Judges Garb and 

Feudale are to them on the question of whether the January 12, 2004 is 

untrue.  However, those judicial opinions are inadmissible on the question of 

falsity.  The Commissioners’ argument in this respect does nothing more 

than reinforce the finding that the Scranton Times would be severely 

prejudiced if the jury had those opinions during its deliberation of whether 

the January 12, 2004 article is false.  Simply put, the Commissioners cannot 

be prejudiced by being unable to use evidence that is not relevant as to 

falsity to, in fact, establish falsity.   



J-A03022-13 

 
 

 

- 33 - 

Concomitantly, we discount the Commissioners’ position that 

bifurcation must be denied because “the same evidence is relevant to both 

aspects of the issues upon which [the Scranton Times] seeks bifurcation.”  

Id. at 49.  The bottom line is that these two judicial opinions are 

inadmissible as to falsity and can be introduced only as to actual malice.  

Thus, the proof in question is unequivocally not relevant “to both aspects” of 

the issues upon which the Scranton Times seeks bifurcation.   

We find our decision in Coleman v. Philadelphia Newspapers, Inc., 

570 A.2d 552 (Pa.Super. 1990), is instructive on the bifurcation question.  

Coleman, who was president of Philadelphia City Council, sued for 

defamation as to an article that accused him of engaging in a practice of 

nepotism to fill city jobs.  The trial court bifurcated the trial, asking the jury 

to first consider whether the article was true and the newspaper acted with 

actual malice.  If those questions were answered in Coleman’s favor, the 

trial court planned to submit to the jury the issues of whether the 

statements were capable of defamatory meaning and whether Coleman 

sustained damages.  

The jury found that the newspaper did not act with actual malice; it 

did not render a decision on the veracity of the article, and the remaining 

two issues were not submitted to it for consideration.  On appeal, Coleman 

complained that the court’s bifurcation decision was in error, but we 

disagreed.  Coleman argued that bifurcation of liability from the other issues 



J-A03022-13 

 
 

 

- 34 - 

prejudiced him since he was not allowed to present relevant proof about the 

defamatory nature of the defendant’s statements.  He suggested that the 

defamatory character of a publication was an issue that could not be clearly 

categorized as either a liability or a damage issue, and that a publication’s 

defamatory nature was inexorably interwoven with both the liability issue 

and the damage issue.   

The Coleman Court noted that bifurcation is discouraged when 

evidence relevant to both the bifurcated issues would be excluded in one 

portion of the trial, resulting in prejudice to the party seeking to avoid 

bifurcation.  It noted, however, that “bifurcation is strongly encouraged 

and represents a reasonable exercise of discretion where the separation of 

issues facilitates the orderly presentation of evidence and judicial economy,  

. . .  or avoids prejudice[.]”  Id. at 555 (emphases added).   

This Court concluded that the bifurcation in question was appropriate 

since it allowed the jury to first focus on truth and malice, avoiding a trial on 

damages.  We additionally observed that prejudice to the newspaper was 

avoided since Coleman may have been able to “to garner sympathy from the 

jury in establishing liability by use of damage evidence.” Id. at 556.  The 

Coleman Court also noted that, at the trial, Coleman had been permitted to 

introduce proof that was relevant both as to falsity/actual malice and as to 

defamatory nature of the statements in the article. See also Ptak v. 

Masontown Men's Softball League, 607 A.2d 297, 300 (Pa.Super. 1992) 



J-A03022-13 

 
 

 

- 35 - 

(bifurcation of liability and damage upheld since it “insured that the jury's 

decision as to liability would not be tainted by sympathy for appellant, 

occasioned by the severity of his injuries”).   

In the final arguments in their brief, the Commissioners present 

hyperbolic, repetitive, and longwinded arguments that seek to justify the 

trial court’s bifurcation decision on the grounds articulated by the trial court, 

which we have rejected.  The issues of falsity and malice are not interwoven 

and intertwined, and the judicial opinions are not admissible as proof on the 

former, discrete question.  The Commissioners also will not be deprived of 

their ability to proceed in the second defamation suit due to the bifurcation.  

After careful review, we hold that the trial must be bifurcated as 

follows.  The jury will first determine whether the Commissioners met their 

burden of proof that the contents of the January 12, 2004 article are false.  

If it finds in favor of the Commissioners as to that question, the September 

18, 2004 article, as a republication is perforce rendered false.  The jury will 

then proceed to determine, with the benefit of the opinions by Judges Garb 

and Feudale, whether the Scranton Times acted with actual malice when 

publishing the January 12, 2004 and September 18, 2004 articles.  We 

conclude that it is absolutely necessary for the jury to decide first and 

separately the falsity of the January 12, 2004 article from the remaining 

issues to avoid significant prejudice to the Scranton Times, and we agree 

with the Scranton Times that the bifurcation ruling must be reversed.   



J-A03022-13 

 
 

 

- 36 - 

We conclude that bifurcation is necessary for the following reasons. 

The two jurists, Judges Garb and Feudale, expounded forceful and 

unequivocal opinions that the statements in the January 12, 2004 article 

that form the basis for these defamations lawsuits were categorically false.  

The opinions emanated from judges, respected individuals in the community.  

Any juror would presume that the jurists knew about the matter, even 

though the opinions were founded upon a cold reading of the record and 

were not based upon an actual view of the grand jurors’ reaction to the 

Commissioners’ performances.  Indeed, during its reversal of Castellani I, 

our Supreme Court openly acknowledged that two judicial opinions, as 

unequivocal condemnations of the article’s falsity, “will undoubtedly be 

prejudicial to the Newspaper.”  Castellani III, supra 124 A.3d at 1245.  In 

Coleman and Ptak, we upheld a determination that bifurcation was in order 

since the jury could be prejudiced and might find the defendants liable based 

upon the severity of the damages suffered by the plaintiffs.  The prejudice 

inuring to the Scranton Times from these judicial opinions is obvious and 

more extreme than that examined in Coleman and Ptak.  We therefore 

conclude the evidence in question is so prejudicial that bifurcation is 

necessary.   

We thus reverse the March 23, 2012 order and remand this case with 

instructions.  The issues in this consolidated lawsuit are to be bifurcated.  

The jury must first determine whether the January 12, 2004 article is false.  



J-A03022-13 

 
 

 

- 37 - 

At that phase of the trial, the following evidence is inadmissible: the 

September 14, 2004 opinion by Judge Garb, the June 29, 2005 opinion by 

Judge Feudale, the September 18, 2004 article, and the July 7, 2005 article.  

If the jury determines that the January 12, 2004 article is false, the 

September 18, 2004 article’s falsity will be established.  The jury will then 

determine, with the use of the outlined evidence, whether the Scranton 

Times acted with malice.  

Order reversed.  Case remanded with instructions.  Jurisdiction 

relinquished.   

Judge Olson joins the opinion. 
 

         Judge Gantman concurs in the result. 
 

 

Judgment Entered. 

 

 

Joseph D. Seletyn, Esq. 

Prothonotary 

 

Date: 4/26/2017 

 


